The Fighter – bättre sent än aldrig

Jag är säkert den enda personen i Sverige som inte har sett ”The Fighter” tidigare. Visst har jag känt till den, och visst har jag hört att den skulle vara väldigt bra. Men av någon anledning har jag ändå alltid valt bort den när jag valt filmer. Det har tagit emot, liksom. Jag trodde av någon anledning inte att den skulle leva upp till sitt rykte. Men igår var det dags. Och det var inte en sekund för tidigt.

Filmen skildrar Micky Wards boxningskarriär, men framförallt allt hans extremt dysfunktionella familj. En bror som är crackberoende och lever på gamla meriter, en mamma med ett extremt kontrollbehov, systrar som är allmänt otrevliga och Ward själv, som har problem med att stå upp för sig själv.

Filmens styrka är just dramat och relationerna. Visst är boxningsscenerna lite spännande, men de är få och inte särskilt långa. Det är liksom inte de som är poängen. Man ska inte förvänta sig ”Rocky IV” när man ser ”The Fighter”.

Både Christian Bale och Melissa Leo tog hem Oscars för sin roller, och även Amy Adams nominerades. Att Bale och framförallt Leo vann tycker jag var helt rättvist, likaså att Adams inte vann. Hennes prestation var inte precis något utöver det vanliga. Wahlberg är bra, men är väl egentligen mest som han brukar.

 

3 comments

  1. Nä, jag har inte heller sett den… Men jag borde se den, Christian Bale är en favorit!

Kommentera

