Star Wars – The Force Awakens! Avstämning mot min önskelista.

Nu har jag äntligen sett ”Star Wars Episode VII – The Force Awakens”. Filmen har ännu inte haft premiär i USA och det finns väääldigt många som inte har sett den än, så jag tänker inte skriva något avslöjande om handlingen, men jag tänkte stämma av den mot den önskelista för Episode VII som jag publicerade för några år sedan.

Så här såg listan ut – mina kommentarer om hur det verkligen blev är nu tillagda:

  • vuxnare ton    FACIT: Mja. Det tycker jag absolut.
  • inga battledroids eller annat fånigt     FACIT: Uppfyllt. Allt prequel-trams är borta.
  • ignorera prequel trilogin så mycket som möjligt       FACIT: Uppfyllt. Prequels ignoreras i princip.
  • använd modeller där det går, minimera cgi. Det är billigare, tro det eller ej – och ser mkt bättre ut    FACIT: Cgi förekommer, men det är på en helt annan nivå och mycket bättre utfört. Mycket praktistka effekter, och det syns. På ett bra sätt!
  • absolut ingen Jar-Jar Binks    FACIT: Absolut ingen Jar-Jar Binks!
  • John Williams till musiken – musiken mer lik originaltrilogin. Prequelmusiken var mycket, mycket sämre    FACIT: Ehmm jag vet inte än. Det mesta av musiken var ny – och det är väl egentligen bra. Måste lyssna mer innan jag besultar mig om detta.
  • inkludera originalskådisar – Hamill, Ford, Fisher, Williams     FACIT: Jepp – de är med (förutom Williams). Är dock med i varierande utsträckning. Se filmen så förstår du vad jag menar…
  • gärna humor, men inte fjanterier som i de tre nyare filmerna    FACIT: Mycket roligare humor. Tramshumorn är borta.
  • stormtroopers    FACIT: Jepp.
  • Star Destroyers    FACIT: Jepp.
  • håll nere antalet megastjärnor     FACIT: Jepp.
  • respektera originalpubliken – kidsen kommer även utan värsta fjantigheter. Föräldrarna plockar med dem!     FACIT: Jepp. Det tycker jag.
  • mörk historia!    FACIT: Ja, det tycker jag nog. Kylo Ren och Snoke är mörka figurer. Ren är dessutom en ganska komplex filur, vilket kan bli spännande i kommande episoder.
  • aliens ska prata sina egna språk som i originaltrilogin – inte som i prequeltrilgin där de flesta pratar fånigt bruten engelska och framstår som extremt fåniga    FACIT: Jepp.

SLUTSATS: Disney, JJ Abrams och Lawrence Kasdan hr uppenbarligen gjort exakt samma analys som jag av vad som inte fungerade i prequel-trilogin. Underbart!

Så vad tyckte jag då? ”The Force Awakens” är ingen perfekt film, men den har styrt in Star Wars på rätta spåret igen. Underbart underhållande, med skön humor, intressanta karaktärer, fantastiska specialeffekter. Det känns som att Episode I – III kan bli en parentes i Star Wars-sagan, med lite tur.

För mig hamnar filmen strax efter original-trilogin i rankingen. En lovande nystart!

Kommentera

