Jack Ryan – eller hur man förstör en franchise

1990 släpptes den första filmen om Jack Ryan – hjälten från Tom Clancys böcker. Jag såg den två gånger på bio och jag måste erkänna att detta är en av mina favoritfilmer från 90-talet. Jag är svag för filmer om kalla kriget – och denna var dessutom baserad på en bra bok som jag hade läst. Dessutom regisserad av John McTiernan, regissören bakom ”Die Hard” och ”Rovdjuret”, med skådespelare som Sean Connery, Scott Glenn och Stellan Skarsgård. Visst, huvudrollsinnehavaren Alec Baldwin var då för mig okänd, men jag tyckte han passade utmärkt som Jack Ryan. En spännande och välgjord film.

Jack Ryan var uppenbarligen intressant nog som karaktär för att fler filmer skulle göras. Men den här gången dessvärre utan Alec Baldwin. Baldwin ersattes av Harrison Ford – ett märkligt val kan tyckas, med tanke på att Ford är 16 år äldre än Baldwin. I Tom Clancys böcker sägs  Jack Ryan vara född 1950. Baldwin är förr 1958 och Ford 1942, men för mig känns Baldwin helt klart som det bättre valet. På senare år har Baldwin hävdat att han fick gå för att Paramount vad skyldiga Ford en stor summa pengar för en inställd film, så han tog helt enkelt över rollen. Paramounts version låter annorlunda – enligt dem så drog sig Baldwin ur projektet efter att han inte velat godkänna manus för den nya filmen.

Patriot Games 2

Hur som helst, det blev två filmer med Ford i rollen som Jack Ryan. Jag såg båda filmerna på bio och tyckte de var ganska bra, men var lite besviken på att Baldwin inte återvände som Ryan. Dock var Ford vid den tidpunkten en av mina favoritskådespelare, så jag klagade inte allt för mycket.

Så långt allt väl. Men sen började det gå utför. Paramount bestämmer sig för att göra ”The Sum of All Fears”, vilket skulle kunna bli jättebra, men av någon anledning bestämmer man sig för att göra någon form av reboot, med Ben Affleck i rollen som Ryan. Ford hade hoppat av filmen då han och den tilltänkte regissören Phillip Noyce inte hade lyckats reda ut problem med filmens manus.

1386116590_7

Affleck fungerade inte som Ryan, och Liev Schreiber kunde inte mäta sig med Willem Dafoe som John Clark. Morgan Freeman (som jag anser vara överskattad – jag verkar vara den enda i hela universum som tycker så) är inte James Earl Jones. Historien hade ändrats ganska rejält jämfört med boken dessutom. Nu ska jag erkänna att jag inte kommer ihåg så mycket av vare sig boken eller filmen, men jag minns att jag var väldigt besviken och att jag ansåg att manuset innehöll ett flertal rena dumheter. Dock minns jag att filmen hade ett visst underhållningsvärde. Jag SKA se om den och ge den en ny chans – fast jag har redan sett den två gånger. När jag har gjort det ska jag skriva en snutt här på bloggen.

På 2000-talet blir det då dags för en ny reboot av Jack Ryan. I ett infall, som nästan måste beskrivas som kriminellt idiotiskt och som dessutom tyder på total oförståelse för karaktären Jack Ryan, beslutar man sig i Hollywood för att ändra Ryan till en ekonom. Man har dessutom det dåliga omdömet att låta filmen utspela sig i nutid (Ryan är en kalla kriget-hjälte, varför kan man inte fatta det?) och tar det tvivelaktiga beslutat att låta tråkmånsen Chris Pine spela Ryan. Denne inkarnation av Ryan har inget gemensamt med originalet.

Det senaste är nu att det ska göras tv-serie av Jack Ryan, och en av männen bakom detta är ingen annan än Michael Bay. Michael Bay – mannen bakom storverk som ”Armageddon” och ”Pearl Harbor”. Gud hjälpe oss! Läser mer om tv-serien och ser att den ska utspela sig i nutid. Ridå! Med största sannolikhet en femte skådespelare som Ryan. Ny reboot. Hollywood verkar helt enkelt inte fatta hur de ska förhålla sig till Jack Ryan.

Hur tycker jag då att man skulle ha hanterat Ryan? Jack Ryan var i Tom Clancys version en hjälte som passade perfekt i kalla kriget. Alla förutsättningar fanns för en intelligent, långvarig franchise som kunde använda Clancys böcker som källor. Låt vara att man kanske hade varit tvungna att byta skådespelare några gånger, men man borde haft en kontinuitet i alla de filmer som gjorts, och man borde utnyttjat Clancys historier. Och inte försökt att nutidsanpassa dem. Vad är det för dumheter? Genom att göra det tar man ju bort grunden för karaktären Jack Ryan. Då kan man lika gärna göra något helt nytt, helt orelaterat till Ryan.

Vi kunde haft en franchise med smarta filmer, istället har vi fått en bra film, två ok och resten hafsverk. Och det blir inte bättre – det blir sämre och sämre. Varför denna panik att reboota, nutidsanpassa och göra ”häftigare”. Ni skapar skit, Hollywood, hur kan ni inte fatta detta?

Kommentera

