Förväntan på en ny Star Wars

Jag minns när det började pratas om prequel-trilogin på allvar på forum som jag hängde på. Det måste varit i andra halvan av 90-talet – och det var inte huvudsakligen forum på nätet, utan vi snackar BBS:er – för dem av er som minns dessa. Hur som helst så fanns det mer eller mindre två läger i diskussionerna:

  • De som stödde George Lucas i vått och torrt. Så länge han var hjärnan bakom så kunde absolut inget gå snett. Han var ju trots allt den som skapat detta fantastiska universum, och han skulle inte förstöra det.
  • De som tyckte att Lucas borde lämna över. Framförallt efter att Special Edition-versionerna av originalfilmerna hade kommit ut så tyckte man (redan då) att Lucas hade tappat greppet totalt.

Jag tillhörde det första lägret. Lucas var i mina ögon ett geni – och när Special Edition-versionerna kom så tyckte jag att det var fantastiskt. Jag fick ju mer Star Wars!

När produktionen faktiskt satte igång av ”The Phantom Menace” var det fantastiskt för mig som fan att följa detta på nätet. Alla spekulationer, rapporter, bilder som dök upp etc. Första varningstecknet av att nåt inte kändes rätt för mig var när titeln ”The Phantom Menace” släpptes. Det lät helt enkelt inte bra, tyckte jag. Men va fasen – kanske inte så konstigt ändå, de andra titlarna hade jag ju inte hört i förväg och de hade förmodigen låtit lika fåniga på sin tid.

Så släpptes då äntligen den första trailern! Fantastisk! Fast…hmm den där fåniga utomjordningen med tungan…nåja. Och ungen som flyger rymdskepp? Hmm..men vänta nu det är ju George Lucas vi pratar om – det kommer att bli skitcoolt! Trailern gick på repeat hos mig och mina vänner. Förväntningarna var fortfarande skyhöga!

Sen kom den stora dagen då jag fick se filmen för första gången! Äntligen! Det skedde dock inte på bio – en bekants bekant hade fått tag på en bootleg på VHS, och jag fick chansen att vara med och se den. Urusel kvalitet förstås, men vi satt ett stort gäng och tittade – med enorma förväntningar. Efteråt satt alla tysta och försökte ta in vad vi just hade sett. Som jag minns det så var det ingen som uttalade sig om vad de tyckte om filmen då.

Några få dagar senare hade filmen premiär på bio och givetvis var jag där. Efter filmen hade jag den där konstiga tomma känslan – jag hade ännu inte erkänt för mig själv att jag tyckte att filmen var kass. Efter all denna förväntan var det ju något som bara inte fick vara sant. Däremot kände jag redan då att vissa saker i filmen var förfärliga – Jar-Jar Binks, en del fruktansvärt uselt skådespeleri och hela idéen med att Anakin flög rymdskepp etc.

Jag såg filmen en eller två gånger till på bio, men varken jag eller mina vänner erkände för os själva vad vi egentligen tyckte om filmen.

Sen var det då dags för ”Attack of the Clones”. Jag minns när vi gick ut från biografen och var upprymda. Vi var överens om att ”detta kändes verkligen mer som en riktig Star Wars”-film. Underförstått i detta var ju förstås att vi alla var överens om att vi inte gillade ”The Phantom Menace”.

Och så kom då till sist ”Revenge of the Sith”. Då hade nog allt sjunkit in ännu lite mer – för då minns jag att våra reaktioner var ”ahh detta var ju faktiskt en riktigt bra film!”. Nu alltså underförstått att inte heller ”Attack of the Clones” hade varit särskilt bra.

Det där har sedan levt kvar ganska länge när vi har diskuterat prequel-trilogin. ”Ah ja de första två filmerna var rätt kassa, men den sista var ju riktigt bra”.

Men på senare år har jag sett om trilogin ett par gånger – och tyvärr blir samtliga filmer sämre och sämre varje gång man ser dem. Det är så mycket som är så dåligt, och som dessutom är helt inkonsekvent med originaltrilogin. Jag har kommit på anledningen att jag tidigare sett ”Revenge of the Sith” som den klart bästa av filmerna: det är egentligen den enda filmen som har element med som man direkt kan koppla till originaltrilogin. Och jag tror att egentligen var detta det alla gamla fans ville ha, men inte fick.

Jag har även sett om original-trilogin på senare år, och den är lika bra fortfarande. Faktum är att ”The Empire Strikes Back” blir bättre och bättre varje gång. Under åren har min kärlek för Lucas Special Edition bytts ut mot ett lätt hat – datorgrafiken passar oftast inte in och är riktigt klumpig – men de versionerna får gärna finnas. Däremot är det djupt störande att man inte har för avsikt att släppa originalversionerna i någon officiell HD-utgåva. Skäms!

Men nu är det 2015! Det är åter spännande att vara Star Wars-fan! Det känns som att Disney verkligen har förstått vad som var fel med förra trilogin och allt som visats hittills verkar lovande. Nästan allt i alla fall. Men…den där lilla rädslan finns kvar… Tänk om det blir fiasko igen…

Kommentera

