Terminator 3: Rise of the Machines – dålig?

Såg denna för många år sedan. Minns den som rätt ok, men när den omnämns någonstans är det alltid negativa tongångar. Bestämde mig därför att det var dags att se om den.
Lyckligtvis fanns den på Netflix, föredrar HD-kvalitet framför min gamla dvd.

Första intrycket är inte bra. Nick Stahl är verkligen ingen Edward Furlong eller Christian Bale. Han är snarare en gnällig dramaqueen och det är svårt att se honom som John Connor – motståndsrörelsens framtida ledare. Claire Danes är inte mycket bättre som Kate Brewster (jag har stört mig på henne sedan första säsongen av Homeland).

Dags för en Terminator då. En kvinnlig sådan. Tyvärr med mycket sexuella anspelningar och väldigt lama repliker. Inte bra. Arnold, däremot, gör väl ungefär vad som kan förväntas av honom.

De första actionscenerna – bland annat en kranbilsjakt och en eldstrid på en kyrkogård är inget vidare. Jag gäspar mig igenom dem.

Men sen ungefär halvvägs in i filmen händer något. Jag stör mig mindre och mindre på de kassa skådespelarvalen och när Skynet går online är det faktiskt helt ok. Dock stör jag mig på att Stahl och Danes hela tiden ska stanna och titta bakåt långa stunder, medan de jagas av en mordisk robot. Så dum är väl ingen?

Slutet tycker jag är riktigt bra (förutom att idioten John Connor går omkring med en tickande bomb i handen i typ 20 minuter, trots att han inte har något att använda den på).

Så slutsatsen blir att T3 är ok, men med en väldigt svag början och helt fel skådespelare.

Kommentera

