Sista kontraktet

20140531-095648-35808176.jpg

När man har sett färdigt filmen inser man vilken urbota korkad titel filmen har. Titeln avslöjar nämligen filmens slutscen. Det känns ganska idiotiskt.

Hur som helst så minns jag att jag såg ”Sista kontraktet” på bio när den kom 1998. Jag anar att Mikael Persbrandt var ganska okänd för mig då, det som lockade var förmodligen att filmen handlade om Palme-mordet.

Mikael Persbrandt har huvudrollen som polisen Roger, som blir skottskadad av en butiksrånande yuppie (eh…det där var faktiskt lite konstigt. Kostymklädd butiksrånare kändes lite märkligt. Men jag har i och för sig inte träffat så många.) och vill ha en lite säkrare karriär.

På sitt nya jobb blir han satt att utreda en engelskman som reser på ett pass som utfärdats för någon som redan är död. Han anar en konspiration mot Palme, men ingen tror honom.

I det stora hela en rätt trist och orealistisk film. Strukturen med flashbacks fungerar inte riktigt heller.

Kommentera

