Dead Bang

Det är säkert 20 år sedan jag såg Dead Bang för första (och – fram tills nu – enda gången). Minns att jag tyckte att den var sådär. Inte så bra.

Så då var det dags att se den igen. Don Johnson var färsk från Miami Vice när filmen gjordes 1989. Och rollen som polisen Jerry Beck ligger ärligt talat ganska nära Sonny Crockett i Miami Vice. Kanske lite mindre flashig, och med något kortare stubin, men helt enkelt en skild polis men en del bekymmer i livet.

Filmen är faktiskt bättre och mer underhållande än vad jag kom ihåg den. Tycker dock inte om William Forsythes rollfigur, dåligt skriven.

Förstår inte titeln. ”Dead Bang” – vad f-n btyder det? Känns otroligt krystat. Men jag önskar att Johnson hade fått mer filmhuvudroller då det begav sig. Och även nu. Tyvärr så försvann han rätt mycket efter Miami Vice – mycket på grund av det märkliga karriärsvalet då han tog en roll i tv-serien Nash Bridges. Men den kanske var stor i USA, vad vet jag? Dålig var den i alla fall.

Kommentera

