Stig-Helmer överallt

Jul har passerat och nyår är snart här. Och överallt:

Stig-Helmer

Det är ny Stig-Helmer-film på bio. Det är evighetsrepriser av Sällskapsresor på massor av kanaler. Inte nog att EN kanal visar Sällskapsresan, nej redan en dag senare ska en annan kanal visa samma film.

Helt ärligt nu – är det verkligen bara jag som tycker att Stig-Helmers äventyr är helt ointressanta exempel på dålig humor? Möjligen var det kul en gång – jag minns faktiskt att jag tyckte att Snowroller var riktigt kul när jag såg den på bio. Men det var 1985. Jag var 10. Jag har gått vidare.

Låt vara att det finns ett nostalgivärde i de gamla filmerna. Men nu kommer det en ”Stig Helmer-story”. Det är 31 år sedan den första Sällskapsresan kom – låt den stackars Stig-Helmer vila! Eller är det faktiskt så att ni som såg filmerna 1980, 1985, 1990 eller något ditåt för första gången fortfarande tycker att Peppes Boedga är skitkul eller ”Eis, bitte!” är det roligaste i svensk filmhistoria någonsin?

Kanske är det jag som inte förstår. Kanske är Stig-Helmer skitkul.

Jag gillar Lasse Åberg – men pensionera Stig-Helmer. Nu!

Kommentera

