Projekt konvertera dvd-film

Jag har köpt på mig en sjuk mängd dvd-filmer genom åren. Vi snackar hundratals. Och spelat in lika många från diverse tv-kanaler. Detta tar ofantligt mycket plats.

På senare tid har jag dessutom skaffat mig en liten dator som står kopplad till tv:n och hemmabiosystemet. Så jag bestämde mig för att helt enkelt sätta igång ett projekt – att konvertera alla dessa dvd:er till modernare format än dvd:s ålderstigna mpeg-2 och sedan tillgängligöra allt på ett mkt smidigare sätt via datorn.

Jag tankade hem den utmärkta gratisprogramvaran XBMC för att ha som gränssnitt i datorn som är kopplad till tv:n. Sedan investerade jag i två stycken externa hårddiskar på 2TB stycket. En att titta på film från och en som backup. För hårddiskar kraschar. Folk tänker inte alltid på detta, men har man en gång varit med om det glömmer man det aldrig.

Första steget var sedan att lista ut vilket codec jag skulle använda mig av. Valet föll på H264. Bra kvalitet och små filstorlekar. Ljud fick bli AC-3 (Dolby Digital). Visst, egentligen vore det schysst att även spara DTS-spår, men valde detta för att hålla nere filstorlek.

Sedan gällde filformat. Valet föll på mkv, som är en container. Där kan jag baka in textspår också, något som är viktigt, då jag har en hel del film på språk som jag inte behärskar.

Därefter var det dags att hitta lämplig konverteringsmjukvara (hur man får över dvd-innehållet till datorn är en annan fråga).  Först testade jag StaxRip, men var inte riktigt nöjd med användandet. Då hittade jag istället Handbrake, en mycket trevlig gratisprogramvara som finns såväl till Windows, Mac och Linux.

Trixade fram lite inställningar och kom fram till vad som funkade för mig. Normalt kör jag med deinterlacing på och alternativet ”Anamorphic: strict”.

En sak jag upptäckte är att man bör vara försiktig med att croppa tv-inspelningar. Handbrake har en tendens att kapa text, vilket kan vara väldigt irriterande. På t.ex. asiatisk film blir ju filmen omöjlig att hänga med i utan text. Så därför bestämde jag mig för att köra custom-inställning på de filmer där det fanns risk att texten klipptes av.

På min dator, som är ganska kraftfull, tar det ca 20 min att konvertera en normal dvd-film. På min gamla laptop tog det däremot flera timmar, så det är definitivt en fördel med en modern dator.

Fortfarande en bra bit kvar tills jag nåt mitt mål med att få över alla filmer på datorn, men det går snabbt framåt…

Kommentera

