Star Wars på Bluray: Attack of the Clones

Jag mindes ”Attack of the Clones” som ljusår bättre än ”The Phantom Menace”. Jag minns det som att det fanns hopp för de nya filmerna efter att ha sett denna andra film på bio.

Tyvärr håller det inte riktigt. Effekterna är inte bra jämfört vad det går att göra idag (eller då för den delen). Storyn är inget vidare, oengagerande och tafflig. Och Hayden Christiansen är en horribel skådespelare. Det är dessutom smått obegripligt att senator (och f.d. drottning) Amidala skulle falla för en grinig tonåring med extremt dåligt humör som dessutom har problem med auktoriteter.

Man får väl ge filmen det att den lyfter lite i mitten, då Anakin och Padme ger sig av till Tatooine. Man kan se spår av det gamla Star Wars. Men tyvärr är det så att det är just spåren av gamla Star Wars som är det som är bra…

Och det är inte bara Christiansen som levererar halvdana skådespelarprestationer. Samuel L. Jackson t.ex…. Jag tror det är den extremt styltade och taskiga dialogen som förgäves försöker efterapa de berömda replikerna ur originaltrilogin. Kärlekshistorien innehåller några av de mest krystade replikerna någonsin…

Hur ser då denna Bluray ut? Helt ok faktiskt, med tanke på filmen. Finns inget att klaga på direkt. På något ställe såg jag spår av komprimeringen, men i övrigt är det bra. Det sägs att det ska finnas med förlängda och utökade scener (om än av mindre art), men jag kan inte filmen tillräckligt bra för att störa mig på detta.

Kommentera

