Nya Star Wars blurays driver fans till vansinne

Att George Lucas skulle göra ytterligare förändringar i originaltrilogin kom väl inte som en chock för någon. Men att han skulle göra följande ändring hade nog ingen trott:

Helt obegripligt hur man kan förstöra en redan perfekt scen så (men ändå – FAKTISKT fullt inte så hemskt som jag först fick bilden av när jag läste det). Och en del andra ändringar är hemska. Men en del är marginellt och annat är faktiskt förbättringar.

Ur-fansen (och det finns många) är vansinniga. Och går även de över gränsen, med direkta personangrepp mot Lucas i diverse forum på webben.

Jag håller med om att originalversionen av filmerna borde finnas tillgänglig i bästa möjliga kvalitet. Att inte tillhandahålla detta är pinsamt och ett stort misstag! Och jag håller med om att prequelsen i ärlighetens namn var ganska kassa.

Men ärligt talat – jag tycker att upprördheten över felaktigt färgade lasersvärd och andra smådetaljer är pinsam och besvärande. Och personangrepp mot Lucas är oförsvarliga.

Sen har Lucas en poäng. Han har rätt att göra dessa ändringar. Hans misstag är att vägra att restaurera och släppa originalversionerna av filmerna. Hade han bara gjort det hade han nog fått tyst på de flesta kritikerna.

Mer oroande tycker jag är de tecken som finns på att bluray-utgåvan inte håller den tekniska standard man kan förvänta sig av ett modernt bluray-släpp och att Lucas enligt rapport fortfarande inte har åtgärdat matte-linjerna man kan se runt vissa rymdskepp. Märkligt att man kan lägga till nytt men inte åtgärda de mest uppenbara visuella bristerna (vilket ljussvärden inte är enligt mitt tycke).

Läs gärna mer av ur-fansens diskussion på originaltrilogy.com (i forumet).

UPPDATERING: Får nog revidera mig lite, det är faktiskt mer skillnad än jag kom ihåg det på ljussvärden 😦

Kommentera

