Gränsen

”Gränsen” har fått både bra och dålig kritik i svensk media. Själv tycker jag att detta är en spännande film. Inte perfekt, men klart sevärd. Det är härligt att det numera görs genrefilm i Sverige. ”Gränsen” är nämligen så nära man kan komma en svensk krigsfilm.

Filmen utspelar sig i gränstrakterna mot Norge under andra världskriget. Några svenska soldater försvinner in över gränsen till Norge och den ena soldatens bror bestämmer sig för att rädda sin bror till varje pris.

En förvånansvärt välgjord film som får mig att känna hopp för svensk film (som faktiskt har blivit betydligt bättre under senare år). Man vågar ta ut svängarna lite. Härligt.

Stör mig dock lite på den Bluray jag köpte – det står tydligt på fodralet är att filmen är i upplösning 1080p, men i själva verket är det 1080i. Petitesser, jag vet, men jag blir ändå irriterad när så fåniga fel görs. Disken ser överlag bra ut, men på några enstaka ställen i början kan man se en del komprimeringsartefakter och spår av interlace.

Kommentera

