Transformers: Dark of the Moon

Nedan några citat från tidningen ”Film på bio”, som jag plockade upp på biograden och bläddrade i lite innan filmen:

”Bay gör en Tarantino”

”Borta är all sand, all töntig humor och robotarna är tyngre och deras historia mer framskjuten”

Michael Bay vill dessutom ”ge oss mer karaktärsutveckling och göra den mörkare och mer känslomässig”

Jag tror inte att ”Film på bio” pratar om samma film som jag just slösat två timmar av mitt liv på. Den tredje Transformers-filmen har fantastiska specialeffekter. Emellanåt fungerar filmen nästan – men sen kommer en Autobot eller en Decepticon med i historien och jag blir sådär totalt bortkollrad som jag känner mig halva filmen igenom.

Det är inte det att jag inte hänger med i handlingen – men så fort filmduken fylls av gigantiska datoranimerade robotar försvinner allt mitt intresse för filmen och jag blir fullständigt oengagerad. Jag kommer på mig själv med att sitta och stirra på duken utan att registrera vad jag ser. Jag är fulltsändigt likgiltig.

Det verkar inte ens som skitregissören Michael Bay är särskilt engagerad i sina egna filmer – han återanvänder tydligen scener från andra filmer han har gjort.

Michael Bay har dessutom lyckats med konststycket att göra en sexistisk film med dålig smak och ungefär samma djup som en halvt uttorkad vattenpöl. Lägg till det att filmen är omogen och infantil, så har du en hyfsad sammanfattning.

Kommentera

