”The Tree of Life” för tråkig?

Tydligen har biobesökare i USA krävt pengarna tillbaka efter att ha sett Terence Malicks ”The Tree of Life”.

I och för sig kände jag på mig att Malicks nya film inte skulle tilltala andra, men det här är väl ändå inte helt otippat i snabbmatslandet USA. Man vill antagligen ha lättsmält nonsens-dussin-action, inte en långsam poetisk film där man, gud förbjude, måste tänka lite

Nu har jag visserligen inte sett ”The Tree of Life” än, men om den ligger i linje med tidigare Malick-filmer hade det inte varit så svårt för biobesökarna att förutspå vilken typ av film detta skulle vara.

Nu håller jag tummarna för att publikens reaktioner inte gör att filmbolagen får kalla fötter och slutar släppa igenom film för en vuxnare publik. Men det är kanske för mycket att hoppas på i landet där tuggumikulturen verkar dominera.

…sen kan jag erkänna att jag gärna ser en hel del hjärndöd action-film och njuter av den för vad det är. Men då har jag också haft någorlunda koll på vad jag kunde förvänta mig av filmen innan jag satte mig.

Jag håller med biografen i artikeln. Vissa kanske skulle må bra av att utvidga sina horisonter lite.

Kommentera

