Macahan revisited

Zeb Macahan dog häromveckan. Eller rättare sagt – James Arness dog häromdagen. Men för mig var han bara Zeb Macahan. Kan inte minnas att jag någonsin sett honom i något annat.

Läste en artikel om hans död på Aint It Cool News. Zeb Macahan nämns överhuvudtaget inte. Får mig att undra om det bara var i 80-talets Sverige som Macahan-febern härjade.

Hur som helst, var och handlade häromdagen och kunde inte hejda min impuls att köpa DVD-boxen med första säsongen av ”Familjen Macahan”. Detta trots att jag sett småbitar av repriser på tv och undrat varför jag egentligen var så fängslad av serien på 80-talet.

Men det som sålde mig var möjligheten att se om pilotavsnittet – där Luke var Seth och Josh var Jed. Jag hade fått för mig att jag inte kom ihåg nånting överhuvudtaget från denna pilot. Jag hade fel. Det visade sig att jag kom ihåg nästan allt. Likadant med de övriga tre långfilmslånga avsnitten. Jag kände igen allt!

Icke desto mindre blev det något av ett kärt återseende, vilket jag inte hade förväntat mig. Serien känns inte direkt purfärsk, en del saker är äckligt käcka. Och även om serien utspelar sig på 1800-talet så ser man tydligt att det är en 70-talsproduktion. Men lite förvånad blev jag allt för hur kritiskt man såg på hur man behandlat indianerna i USA. Serien är ju ändå närmre 40 år gammal. Herregud vad gammal jag är.

För mig är detta underbar nostalgi, med en del sura uppstötningar. Men jag är född på 70-talet. Senare generationer skulle nog döma ut mig som en fullblodsgalning.

Dvd-utgåvan håller tyvärr rätt usel kvalitet, antar att serien i bevarats så väl under åren. Men förmodligen ger jag mig på de övriga säsongerna allt eftersom. Om inte annat så bara för att hedra minnet av James Arness.

Kommentera

