Recension: Wall Street – Money Never Sleeps

Hört mycket negativt om Wall Street – Money Never Sleeps. Dags att bilda mig min egen uppfattning.

Faktum är att jag tycker att detta är två timmars helt ok underhållning. Inte i klass med första filmen, men Oliver Stone håller mig intresserad. Att Stone inte har mycket till övers för kapitalismen är uppenbart och med tanke på senare tidens finanskriser så är timingen för denna filmen perfekt.

Lite märkligt blir det givetvis då – filmen speglar en kapitalism som inte fungerar längre. Och så släpps den i en tid då den är högaktuell – allt för att maximera vinsten förstås. Är det bara jag som ser ironin? Kapitalismen lever och frodas.

Har inte riktigt bestämt mig om vad jag tycker om Shia LeBouf. Ok insats, men han ser ut som en kuf. Douglas gör ett hyggligt jobb som gamle Gordon Gekko – ett småkul återseende, även om jag föredrog genomruttne Gekko i första filmen. Josh Brolin och Carey Mulligan också ok.

Annars tar formen stor plats, som oftast i Stones filmer. Han leker med mediet, ibland för mycket (som i Natural Born Killers), men här håller det sig på lagom nivå.

Helt ok uppföljare. Men inget spektakulärt på något vis. Inte fler tack.

Kommentera

