Recension: JCVD

”JCVD” är höjdpunkten i Jean-Claude Van Dammes karriär. I alla fall så här långt. Ingenting han gjort tidigare kommer i närheten av det här.

Nu får jag ju erkänna att jag har långt ifrån sett allt som Van Damme har gjort, men jag har sett en del av de filmer som oftast anses som det bästa han gjort. Detta är ljusår bättre. Hoppas verkligen att han får chansen att göra mer sånt här.

Jag tycker faktiskt att detta är oerhört bra. Van Damme visar något som jag aldrig trodde jag skulle se från honom – han visar att han kan agera och att han faktiskt är en bra skådespelare. Kanske har han aldrig riktigt fått chansen att visa det tidigare. Men nu fick han chansen och han briljerar. Ironiskt nog är det inte en amerikansk film, utan en film som utspelar sig i hans hemland Belgien. Dessutom spelar han sig själv, och detta med en rejäl portion självdistans.

Man skymtar en Van Damme som inte tycker om de filmer han gjort. En sårbar Van Damme som försöker hanka sig fram i livet – som har mängder av mänskliga problem och som inte är den osårbara slagsmålsmaskin som han är i sina filmer.

När en sån här film dyker upp funderar man på vad Van Dammes karriär kunde ha varit, om han hade erbjudits bra roller. Detta känns lite som Van Dammes ”Cop Land” (fast Stallones karriär har i ärlighetens namn varit något bättre än Van Dammes).

Vore ju hur kul som helst om Van Damme kunde ta sig ur direct-to-video-träsket och börja göra lite mer ”seriösa” filmroller. Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända, detta var nog höjdpunkten. Men jag håller ändå tummarna. Han har bevisat vad han faktiskt kan.

Kommentera

