Recension: The Town

För några år sedan hade jag fått för mig att Ben Affleck var en usel skådespelare. Konstigt egentligen, med tanke på att den första filmen jag minns att jag såg honom i var den fenomenala ”Good Will Hunting”, som han dessutom skrev tillsammans med Matt Damon. Oscar fick de också.

När jag ser ”The Town” har jag svårt att förstå hur jag kunnat se honom som en dålig skådis. För detta är en helt igenom fantastisk film. Spännande, dramatisk och svår att slita sig från. Och Affleck är riktigt bra i rollen som bankrånaren Doug. Dessutom har han skrivit manus och regisserar. Killen har talang (vilket han också visade då han regisserade ”Gone Baby Gone” häromåret).

När Doug och hans gäng rånar en bank tar de en gisslan, som de senare släpper. Gisslan är den kvinnliga bankchefen – som visar sig bo i samma område som rånarligan. Affleck springer senare på henne av en slump (hon känner inte igenom honom, rånarna var maskerade) och börjar träffa henne för att ta reda på vad hon vet om dem. Men man kan ganska snart ana åt vilket håll deras relation utvecklas. Under tiden måste Doug också hantera sin hetsige barndomsvän (och tillika rånarkollega) Jem, spelad av Jeremy Renner, sina familjerelationer och sin uppdragsgivare i den undre världen.

Actionscenerna är riktigt bra, drama lika så. Fängslande film, kommer inte på något negativt. Rekommenderas skarpt.

One comment

Kommentera

