Dagens uppdrag: The Passion of the Christ

The Passion of the Christ har stått i min dvd-hylla länge. Har inte riktigt orkat ta tag i den. Men nu var det dags.

Filmen regisserade Mel Gibson när han fortfarande var rumsren. Det är en skickligt gjord film, ingen tvekan om saken, och historien är intressant (om än inte så oförutsägbar), oavsett vad man tror om sanningshalten.

Jag är full av beundran för att Gibson lyckats få igenom att göra en film där man talar ett utdött språk. Fast han fick inte genom ursprungstanken om att den skulle vara otextad. Lyckligtvis.
Bilden som målas upp av många judar i filmen är allt annat än sympatisk, men den följer bibeln (erkänner dock att min bibelskolning inte är på topp). Kanske förklarar en del om den strängt katolske Gibsons mindre lyckade uttalanden om judar. Fast å andra sidan tror jag att de flesta katoliker inte höll med honom.
När jag tittat någon timme kommer jag på mig själv med att fundera över varför någon skulle vilja följa någon som Jesus – som i tillbakablickar framstår lite som nån med storhetsvansinne. Fast i och för sig…det var väl nåt med mirakel och så också?
Men det är välgjort, blodigt, våldsamt, dramatiskt. Långsamt. Rekommenderas inte om du känner för något lättsamt… Bra, men lite långtråkig blir min dom.
SPOILER: Han dör på slutet. Hmm…typ…i alla fall.
Kommentera

