Thor. Varför?

Kenneth Brannaghs senaste superhjälte-epos blir hyggligt sågad i DN.

Inte helt oväntat. Allt jag sett från detta spektakel hittills har varit förfärligt. Vet inte om det är för att jag som svensk har lärt mig om den nordiska mytologin i skolan. Och inte det var inte precis denna bild som målades upp i huvudet när man lärde sig om asagudar etc. Titta på bilden i recensionen på DN… När jag tittar på den mår jag fysiskt illa.

Traliern ovan hjälper ju inte upp situationen. Jag ställer mig frågan om Brannagh och Hopkins gjort denna film under pistolhot?

UPPDATERAD: SVD har en betydligt positivare recension av filmen.

Fast jag är fortfarande lika oförstående. Men läget hade kanske varit annorlunda om jag hade varit en seriefantast… Smaken är extremt subjektiv och tur är väl det.

7 comments

  1. >Jag har ju inte sett filmen, det ska erkännas. Men min eventuella brist på kunskap påverkar ju knappast om jag tycker filmen verkar dålig eller inte?Jag påstår absolut inte att jag är någon expert på området, jag säger att filmen inte stämmer överens med min bild…Möjligt att filmen är otroligt lik Marvels serie och att den ur det perspektivet är fantastisk. Men det gör inte att jag tycker att den verkar bättre.

  2. >Filmen är inte baserad på nordisk mytologi utan seriefigurer av Marvel comics. Man bör gå och se denna film med samma inställning som spindelmannen-filmerna.

  3. >Jo jag vet 🙂 Som jag skrivit ovan – om jag hade varit fan av serien kanske jag hade förstått det bättre.

  4. >Thor är en riktigt riktigt bra film. Jag har precis sett den och kan verkligen rekommendera den. Jag ger den 5+ av fem möjliga. Den bästa film jag sett sedan Avatar, spännade, rolig, välgjord. Gå och se den, den är klart sevärd.

Kommentera

