>Äntligen dags för Hamilton?

>Det har på senaste tid rapporterats en del om att Mikael Persbrandt ska spela Carl Hamilton i tre nya filmer om den svenska superagenten.

Hur kommer detta att bli då? Jag håller någonstans tummarna för att svensk film äntligen har mognat tillräckligt för att kunna göra en okej film av en Hamilton-bok.

Den första filmen…”Coq Rouge”…har i mitt tycke den hittills bästa Hamilton i Stellan Skarsgård. Tyvärr är filmen ganska patetisk. Det andra försöket ”Den demokratiske terroristen” håller jag nog fortfarande som den bästa Hamilton-filmen. Fortfarande med Skarsgård.

Tv-serien ”Fiendens fiende” kommer jag ihåg att jag uppskattade oerhört när den visades på tv. Har inte sett den sedan dess – men minns att jag störde mig på Peter Habers dåliga engelska (Hamilton ska prata felfri amerikanska…).

Stefan Sauks insats i ”Vendetta” kommer jag knappt ihåg. Det i sig är väl ett underbetyg på filmen/tv-serien. Jag är inte precis ett fan av den självgode Sauk.

Sen kommer vi till Peter Stormares insats – ”Hamilton” verkade riktigt lovande – med Peter Stormare, Mark Hamill och Lena Olin – och baserat på två bra böcker. Blev tyvärr en kalkon med överdriven Luke Skywalker-skurk, överdrivna actionscener, överdriven Stormare och uselt ihopklippta actionscener.

Så då är frågan…kommer det att bli något vettigt nu? Det behövs något som tonats ned rejält sedan det senaste försöket. Med en STOR budget för att vara svensk film. Och som håller sig relativt troget till böckerna. Tiden får väl utvisa…

Sen kan jag tycka att det är tröttsamt med det gamla vanliga svenska upplägget att man först gör filmer, sedan en tv-serie. Kan det inte få vara en film bara? Men jag antar att upplägget är nödvändigt för att man ska få TV4 att vara med som finansiär.

Kommentera

