Oscarsgalan 2010

Så var då äntligen Oscarsgalan i full gång – jag lyckades hålla mig vaken till den började…

Oscar för bästa manliga biroll gick precis till Christoph Walz för rollen som överste Hans Landa i ”Inglorious Basterds”. Och välförtjänt är det. Walz är otroligt bra. Inte ett helt oväntat val…

Andra oscar gick till ”Up” för bästa animerade långfilm. Inte precis någon chock heller. Möjligen trodde jag att ”The Princess and the Frog” skulle kunnat ha någon chans.

03.15: Bästa originalmanus: ”The Hurt Locker”. Fantastisk film. Välförtjänt.

03.20: Jösses, de har grävt fram Molly Ringwald som presentatör. Trodde aldrig jag skulle få se henne nånstans igen. Men visst är hon och Matthew Broderick de perfekta valen för att presentera en hyllning till den avlidna John Hughes. Hughes gjorde en del klassiska filmer, mina favoriter av de som presenterades är nog ”The Breakfast Club”, ”She’s Having a Baby”…och inte minst ”Weird Science”!

Förresten – hemskt vad John Hughes var lik Stieg Larsson.

03.33: Zoe Saldana är otroligt vacker, men hon är så smal att hennes huvud ser gigantiskt ut.

03:42: ”Star Trek” vann…för bästa make-up. Star Trek är verkligen ett fenomen jag inte förstår. Fast den nya filmen är i alla fall bättre än de gamla långfilmerna…

03.50: Hmm, hade hoppats att ”District 9” skulle vinna best adapted screenplay – men jag har ju i och för sig inte sett ”Precious” än. Förstår att det är känslosamt att vinna, men pristagaren lät som han satt på toaletten under tacktalet.

03:59: Oscar för bästa kvinnliga biroll gick till Mo’Nique för ”Precious”. Säkert ett bra val, ingen aning. Har inte sett någon av filmerna som var med.

04:06: Så fick ”Avatar” sin första oscar. Ingen tungviktare – art direction – men det kan vara en fingervisning om vilken film som blir den stora vinnaren denna kväll.

04.25: ”The Hurt Locker” vann för sound editing. Nr 2! (och Paul NJ Ottosson är svensk!)

04.26: ”The Hurt Locker” vann för sound mixing. Nr 3! (..och Ottosson igen!)

04.35: Så får ”Avatar” nr 2 – för bästa foto denna gången. Välförtjänt, det är en oerhört vacker film. Fast lite undrar jag över hur mycket som är foto och hur mycket som faktiskt är datoranimation.

04.41 : Patrick Swayze, David Carradine, Ron Silver, Brittany Murphy, Roy E. Disney, Michael Jackson, Miranda Richardson, Karl Malden…några av de som gått bort under åter.

04.49: Kan inte dansnumret ta slut?

04:54: ”Avatar” vann som för bästa specialeffekter. Som väntat. Nr 3! Ligger nu lika med ”The Hurt Locker”

05.07: ”The Hurt Locker” vinner nr 4 – för film editing.

05.26: Jag tror att jag håller på Jeff Bridges som bästa manliga skådis, även om jag inte sett filmen. Har inte sett de andra flesta av de andra filmerna heller. Eller kanske Jeremy Renner, för han är riktigt bra i ”The Hurt Locker”.

05.32: Jeff Bridges vann, världen är rättvis. En av mina favoritskådisar. The Dude.

05.48: Sandra Bullock

05.53: Bästa regi: ”The Hurt Locker” – Kathryn Bigelow. Första kvinnan någonsin. Nr 5!

05.58: Bästa film: ”The Hurt Locker”

Nu var det slut – dags att gå och lägga sig. Personligen är jag nöjd med att ”The Hurt Locker” blev kvällens stora vinnare. En mycket bra film.

Kommentera

