Det finns inget "svenskt filmunder" – lyckoträffarna sker TROTS svensk filmpolitik

Mats Svegfors skriver på Aftonbladet om att en statlig filmpolitik behövs.

Må så vara. Men att påstå att mycket inom svensk filmpolitik har fungerat bra…

Jag erkänner villigt att jag inte är någon expert på området, men jag känner det som att SF har en tendens att bara ge pengar till vissa typer av filmer.

Det finns ljuspunkter inom svensk film – och visst kanske några fler nu än på ett tag. Men faktum kvarstår att det görs väldigt, väldigt lite spännande svensk film.
Problemet ligger nog inte i att fantasi saknas hos filmskaparna. Jag tror snarare att problemet ligger i att man hellre satsar på ”Göta kanal 3” framför något ovanligt, nyskapande och spännande. Jo jag vet – det finns exempel – men det är inte tillräckligt. Jag vill att det ska skapas HELT andra typer av film i Sverige.

Visst, vi har inte möjlighet till alltför enorma budgetar i Sverige, men visst måste vi kunna skapa genre-filmer som kan konkurera med Hollywoodfilm på den inhemska marknaden? Eller är vi för fina för sån här typ av underhållning?

Vi har t.ex. en otroligt rik historia – mängder av krig, historiska händelser och f-n vet allt. Kongokrisen på 60-talet, stormaktstiden. Kanske science-fiction? Mer skräck? Något ANNORLUNDA för Guds skull.

NEJ – vi satsar på ”Göta kanal 14” och fan vet om inte ”Jönssonligan – the next generation är på gång också”. Eller 24 nya Colin Nutley-filmer. Kanske ett 40-tal nya Beckfilmer.

För mig får det gärna finnas utrymme för denna typ av filmer också, men det finns en gräns för hur mycket man kan uthärda. Våga vara lite originella istället. Jag tror att Sveriges biopublik skulle jubla!

Kommentera

